FANDOM

Delta Force – (1st Special Forces Operational Detachment-Delta (Airborne) - 1st SFOD-D (A) - Operacyjny Oddział Sił Specjalnych armii Stanów Zjednoczonych); amerykańska specjalna jednostka komandosów, utworzona w 1977 roku przez pułkownika Charlesa Beckwitha, wzorowana na legendarnej brytyjskiej Special Air Service (SAS). Pułkownik brał udział w programie wymiany oficerów z brytyjską jednostką specjalną.

Stacjonuje w Fort Bragg w Karolinie Północnej.

Nazwa "Delta" została zaczerpnięta przez samego pułkownika z operacji w Wietnamie o takim kryptonimie, w której brał on udział.

Obsadę na ogół stanowią byli Rangersi, Zielone Berety, żołnierze ze 101 dywizji powietrzno-desantowej (Screaming Eagles) oraz 82 powietrzno desantowej (All American) lecz również przyjmowani są żołnierze z innych jednostek amerykańskich – komandosi tej formacji wyspecjalizowani są w akcjach odbijania zakładników, głównie z uprowadzonych samolotów. Jednostka specjalizuje się w działaniach CT poza granicami kraju.Zresztą do takich właśnie akcji powstała. Składa się z trzech szwadronów: A, B, C; każdy z nich w zależności od potrzeb misji może być podzielony na mniejsze jednostki.

Obecnie współpracuje z polskim GROM-em, SAS i niemiecką GSG-9, 160th SOAR-em.

Jest najlepiej wyposażoną jednostką specjalną na świecie, sprzęt który otrzymuje jest najnowocześniejszy, jako pierwsza testuje prototypy w akcjach, część broni i sprzętu jest konstruowana tylko na jej potrzeby.

Jedną z najsłynniejszych akcji jednostki jest nieudana próba odbicia zakładników w ambasadzie amerykańskiej w Teheranie w 1980 roku. Inne operacje Delty to:

UzbrojenieEdytuj

Pistolety:

  • Specjalnie zaprojektowana dla nich wersja Colta 1911 (8 naboi w magazynku)
  • Odmiany Para-Ordnance

Pistolety maszynowe:

  • Odmiany MP5 (np. MP5SD6, MP5A3)

Karabiny:

Różne odmiany rodziny AR15:

Karabiny maszynowe:

Karabiny wyborowe

Strzelby:

Granatniki

Prawdopodobnie Delta Force ma także do swojej dyspozycji niestandardowe w amerykańskiej armii uzbrojenie np. karabinki AK, których używają w celach treningowych oraz do misji na terenie przeciwnika w zapalnych zakątkach świata (obecnie Bliski Wschód) gdzie AK jest bronią używaną. Jest to spowodowane łatwością zdobycia amunicji oraz faktem, że strzały z AK są charakterystyczne i nie wzbudzają takiej sensacji wśród miejscowych, co za tym idzie szybszej reakcji, jak strzały z broni np. w kalibrze 0.223 RemSzablon:Fakt.

Zobacz teżEdytuj