FANDOM

RL:

Gazprom będzie miał własne siły zbrojne
Koncerny paliwowe Gazprom i Transnieft mogą wkrótce otrzymać prawo do tworzenia własnych formacji zbrojnych, których zadaniem będzie ochrona obiektów produkcyjnych oraz infrastruktury przesyłowej dwóch monopolistów - informuje w piątek "Niezawisimaja Gazieta".
Według dziennika, z taką inicjatywą wystąpiła grupa deputowanych do Dumy Państwowej, reprezentujących wszystkie frakcje. Cieszy się ona też poparciem administracji prezydenta Władimira Putina.

Zgodnie z propozycją posłów i tak już potężne służby bezpieczeństwa Gazpromu i Transnieftu miałyby uzyskać podobne uprawnienia, jak przedsiębiorstwo państwowe Ochrana, działające przy MSW i świadczące usługi ochroniarskie. Pełnomocnictwa milicyjnej Ochrany są znacznie szersze niż prywatnych agencji ochroniarskich czy korporacyjnych służb bezpieczeństwa. Jej funkcjonariusze mogą np. rewidować ludzi i pojazdy, a także używać broni nie tylko na terenie ochranianych obiektów. Na swoim wyposażeniu mogą też mieć broń automatyczną. Ponadto mają prawo do noszenia broni poza służbą.

"Niezawisimaja Gazieta" zaznacza, że na razie niewiadomo, co konkretnie będą ochraniały siły zbrojne obu koncernów; Gazprom i Transnieft mają to dopiero uzgodnić z MSW i Federalną Służbą Bezpieczeństwa (FSB).

Oprócz Ochrany w Rosji działa już 16 struktur ochroniarskich, należących do 16 federalnych instytucji. Do tego dochodzi ponad 20 tys. prywatnych agencji ochrony i ponad 4 tys. służb bezpieczeństwa różnych spółek.

Inicjatywę uprzywilejowania Gazpromu i Transnieftu ostro skrytykował wpływowy członek parlamentarnej komisji ds. bezpieczeństwa Giennadij Gudkow. Ostrzegł, że tego samego mogą wkrótce zażądać np. koleje czy elektroenergetyczny gigant RAO Jes Rossiji.

"W ten sposób powstanie u nas mnóstwo prywatnych armii" - powiedział on "Niezawisimej Gaziecie".

"Zbrojenie korporacji - to rzecz niebezpieczna. W rosyjskich warunkach może to być bardzo groźne dla społeczeństwa" - ocenił politolog Emil Pain.